Класически мъжкиМъжки
Класически дамскиДамски
Умни часовнициSmart
Марки
Други
Етикети: Ръководство за избор | Класически | Каишки, гривни
Каква е разликата между Oyster, Jubilee и President? Как изглежда НАТО и на какъв часовник всъщност се поставя? Днес ще разгледаме най-популярните видове и прякори на всичко, на което могат да се носят часовници. Защото дори гривните и каишките могат да бъдат доста сложни!
Това, на което носите часовника си, е важно нещо. Защото гривните или каишките сътворяват вашето преживяване от носенето на часовника. Ако часовникът не е удобен за носене, няма да ви харесва да го носите. А другото е външният вид - различните стилове гривни и каишки могат да определят "усещането" за часовника и това, с което той ще си подхожда, както функционално, така и естетически.
Това, което също трябва да се спомене, е разграничението между гривна и каишка - Гривната е изработена от метал и твърди материали, а каишката е изработена от меки материали. Ето защо избягвайте ентусиастите на часовници да използват фрази като "стоманена каишка" или "кожена гривна". Е, най-малкото това може да ви спести подигравката на познавача, с когото разговаряте в момента.
Понякога срещаме и термина "издърпване", който има за цел да обозначи метална гривна. Правилната чешка терминология вероятно никога не е била стабилизирана, така че за по-голяма яснота ще използваме израза "метална гривна", а опъването ще оставим само за т.нар. еластично опъване, на което този термин (поне според мен) приляга много по-добре.
Съдържание:
Гривни (метални):
Ремъци (меки материали):
Металните гривни (независимо дали са изработени от хирургическа стомана, титан, месинг, бронз и т.н.) обикновено се считат за по-устойчиви на износване от каишките, изработени от меки материали. Те са подходящи за вода, за спорт (въпреки че някои може да имат против тежестта) и винаги изглеждат малко елегантно (не са подходящи обаче за събития с наистина високо ниво на официалност). Тогава металните гривни, разбира се, са по-предизвикателни за регулиране на дължината. Затова в идеалния случай трябва да помолите часовникаря си да я скъси, но можете да опитате и сами, ако сте достатъчно сръчни ( подробни инструкции можете да намерите в нашия канал в YouTube).
Вероятно най-основният тип гривна, с който трябва да сте запознати, е Oyster - класиката на всички класики. Може би най-популярният вид гривна днес е изобретен не от кого да е, а от самата компания Rolex, и то още през 40-те години на миналия век. Оттогава тя се използва при почти всеки модел на Rolex (и затова популярността ѝ е огромна), а всяка марка часовници със сигурност има в гамата си часовник с гривна Oyster. Тя е характерна с по-здравата си конструкция от три звена.
И е популярна не само защото Rolex я е измислил - ако не беше невероятно гъвкава и функционална сама по себе си, дори известното име нямаше да я разпространи по света. Широката централна "носеща" връзка прави всяка част на гривната здрава и по-малко склонна към евентуално разтягане, "издуване" или счупване. Освен това сравнително малкият брой по-здрави звена намалява броя на възможните точки на счупване. Ето защо тя често се използва в спортни часовници или часовници за гмуркане.
Нищо обаче не е съвършено и тази издръжливост си взема своето - намаленият брой точки на движение прави гривната малко по-твърда в сравнение с другите и ако няма микрорегулация на закопчалката, някои хора никога няма да успеят да я напаснат идеално към китката си.
За да спести време - Rolex измисли много известни видове гривни (и разбира се, не само с тях). Гривната Jubilee например се появява през 1945 г. с Rolex Oyster Perpetual Datejust. Е, сега тя отново е практически навсякъде.
Външният вид на гривната с пет звена е по-елегантен от този на тип Oyster. Освен това е по-удобна за носене и по-лесно се регулира според размера на китката ви. Гривната е разположена така, че по-дебелите странични звена, често с контрастно матово покритие, са разположени около три тесни, силно полирани звена.
Това обаче винаги е нещо "за" - по-деликатната и елегантна конструкция на Jubilee прави този тип по-податлив на разтягане (малките звена намаляват структурната цялост) след продължително носене. Особено при по-достъпните или дори винтидж парчета, Jubilee има тенденция да се разширява и разхлабва след известно време поради разширяването на щифтовете, които държат отделните звена заедно. Но докато не "злоупотребявате" с Jubilee по някакъв значителен начин, не бих се притеснявал за голямо износване.
Тогава гривната President е кръстоска между Oyster и Jubilee - тя е елегантна, но се състои само от три звена. Въпреки това, благодарение на това, че звената са по-малки, те са много повече и цялата конструкция е сякаш сгъстена (изпъкналостта на отделните звена също спомага за впечатлението за сгъстеност).
По този начин самият президент се поставя по-лесно на китката и е по-удобен за носене. Гривната изглежда официално, но се използва универсално за различни видове часовници (подходяща е за малки и средни часовници).
За гривната тип Engineer се казва, че е най-добрата за "изтъркване" и че Seiko я е измислил. Тя най-често е съставена от петклетъчна конструкция, като размерът на клетките, формата (продълговати и квадратни) и плътността им са постоянни. По този начин инженерът прегръща китката перфектно и не дава голяма възможност да се преобърне на ръката.
Shark Mesh (или "мрежа от акули") е уникална с това, че цялата гривна по същество е изградена от плътна метална мрежа. Тя обаче е здрава, а примките са големи и дишащи, поради което, особено в миналото, често се е използвала при водолазните модели.
Какво общо има тази гривна с акулата? В общи линии само една реклама, но и тя беше достатъчна. Когато Omega пусна на пазара водолазната си гривна Ploprof 600, в рекламата беше посочено (по-скоро на шега), че гривната е защитена от акули.
Свободната, но здрава конструкция на гривната е гъвкава и позволява плътно прилепване към китката. Затова много хора я смятат за най-удобния вариант на гривна.
Миланезата, или още миланската гривна, е доста сходна на външен вид с мрежата от акули, а някои дори свързват двете. Тя обаче е по-фин, по-плътен вид стоманена плетена гривна с по-дребна конструкция.
Миланската гривна е по-подходяща за по-малки, елегантни часовници (на голям часовник би изглеждала несъразмерно) и е по-малко издръжлива от Shark Mesh. Въпреки това, тя приляга много удобно на китката и също така лесно се регулира според китката (чрез плъзгащ се плъзгач).
Изглежда, че никой не е постигнал официално съгласие и по отношение на теорията за произхода. Някъде можете да прочетете, че първоначалната идея е възникнала в Милано (как иначе) още през XIII в., когато същият принцип е бил използван за част от бронята. На друго място може да се прочете, че Милано не я е измислил до XIX век.
Стил на гривната, който изглежда малко ретро, също като Меш. Бил е популярен през 60-те години на ХХ век (въпреки че е съществувал около 20 години по-рано) и се отличава със специфичен дизайн, напомнящ оризови зърна.
"Зърната", които са с полирано покритие, преминават през централна точка, като са оградени от "купа" от заобикалящи ги полирани звена.
Гривните "ориз" вероятно са произведени за първи път от Gay Freres (както от стомана, така и от благородни метали), която ги доставя през 40-те и 50-те години на ХХ век на компании като Vacheron Constantin и Patek Philippe. Днес те са повсеместно разпространени, въпреки че не са често срещан вид.
Ако разсъждавах като биолог, щях да потърся гъвкавото опъване в червения списък на застрашените видове. Гривната е изработена от издължени хоризонтални парчета, които се разширяват и свиват отново до желаната обиколка, когато се поставят на китката. Вече са малко марките, които правят това. И ако трябва да сме честни, не са много и клиентите, които ги търсят (най-вече по-старите марки).
Това е и причината марките да използват еластичния механизъм при своите "ретро превъплъщения", а не при новите, модерни модели часовници.
Механизмът работи на механичния принцип на т.нар. пантограф - структура, съставена от набор от лостове, която позволява движение с удължаване и многократно увеличаване на дължината.
Списъкът с различните видове гривни може да продължи още и още. Те са много (и не всички от тях имат име). Или марките редуват горепосочените видове, или измислят нови дизайни. Ние обаче сме обобщили само известните от тях.
Така наречените меки каишки дават на притежателя си различно изживяване от металните гривни, а и често се носят с различни цели. Като цяло те са по-малко издръжливи, но са по-леки и по-удобни за носене - не са съставени от части и следователно не късат косъм.
Вероятно не е необходимо да развивам повече подробности тук - кожената (или кожената) каишка в семпъл дизайн е просто класика на всички класики. И въпреки че е най-малко издръжлива от всички използвани материали, тя е най-популярна и почти винаги изглежда елегантно (и дори се изисква за силно официални събития, ако искате да играете по модните правила).
Кожените каишки се предлагат в изобилие от цветове и варианти, със и без шевове, обикновени и с релеф и т.н. Но по-важното е, че те могат да изглеждат страхотно съчетани буквално с всичко. Не само на елегантни часовници, но и на спортни часовници с хронограф или дори на обувки за гмуркане - въпреки че тази комбинация е напълно против логиката на въпроса (кожата наистина не е подходяща за вода).
Bund е доказателство, че не всяка кожена каишка изглежда елегантно (затова я различаваме от типа "Casual Leather", който е наистина семпъл като дизайн и форма). Всъщност типът "Bund" е създаден по чисто практическа причина - той осигурява защита и изолация на пилотите по време на Втората световна война. Затова този тип се среща в полевите или пилотските часовници в ретро стил.
Бундът е специфичен за подплънката под корпуса на часовника, която например предпазвала от измръзване, когато пилотът се намирал на голяма височина, или предпазвала китката от изгаряния, щом наблизо възникнел пожар. Подплънката също така абсорбирала потта, която можела да проникне в корпуса по онова време (през 40-те години на ХХ век часовниците не били толкова издръжливи, колкото са днес). По този начин каишката тип "Bund" по същество удължава живота на самия часовник.
Aviator/Pilot е тип, който има почти същата история като каишката Bund - тя е създадена за германските военновъздушни сили по време на Втората световна война. Можете да разпознаете каишката Aviator от пръв поглед благодарение на големите нитове, прикрепени точно под крачетата на часовника.
Някога нитовете са били използвани за по-добро закрепване на часовника към китката или ръкава на авиаторското яке (интересно е, че тези каишки са били необичайно дълги, за да прилягат добре на ръкава). С нитовете часовникът не е можел да се изхлузи.
Днес нитовете имат естетическа привлекателност и сътворяват приятно ретро усещане за часовника. Ето защо те са нефункционални и "само за показ" при съвременните часовници, но разказват интересна история. Авиаторската каишка най-често е изработена от кожа или текстил.
Кожената каишка Rally е мигновено разпознаваема за всеки фен на моторните спортове. Всъщност подобни характерни перфорации се срещат и по воланите на спортните автомобили през миналия век.
Защо перфорацията е на волана, честно казано, не знам (някой фен на моторните спортове може да го добави в коментарите ;)). Но защо е на каишката, дори неспециалист, който не е запознат с моторните спортове, вероятно може да се досети - дупките са там за дишане. По този начин каишката на Rally дава на жадния за адреналин пилот (и най-вече на кожата му) малко въздух.
Ето защо тя изглежда чудесно на "състезателен" часовник с хронограф (хронометър) и особено на китката на всеки спортист. Без значение, че той не е състезател.
Каишката/каишката на НАТО има своите корени във военната история, тъй като е създадена за войниците от британската армия. Тя е и вероятно най-практичният вариант, когато става въпрос за избор на каишка.
Тя може да бъде поставена на часовника ви, като просто я промушите през мачтите, а освен това има ограничител, който предотвратява изместването на часовника върху каишката. Ако я замърсите, лесно се изважда и пере в пералнята, а ако мачтата падне по време на удар, часовникът ще остане на китката ви.
Също така, поради историческия аспект, той е идеален за полеви часовници, но е чудесен за спортни часовници като цяло. Като часовник за гмуркане. Джеймс Бонд носеше такъв в НАТФИЗ (а той е единственият, на когото може да му се размине носенето на костюм).
Rolex Submariner в "Голдфингър".
Доста е лесно да се объркат НАТО и Зулу. Изглеждат много сходни, но общото правило е, че са изработени от по-здрави материали, примките обикновено са заоблени и най-важното - нямат онзи "стоп", който има НАТО.
Източник: primermagazine.com
Какво е общото между детските часовници и часовниците на астронавтите? Велкро! (И пластмасови плъзгачи също).
Източник.
Вид каишка на НАСА, станала известна с легендарния Omega Speedmaster - часовник, който е ходил на Луната. Тъй като ръката на астронавт в скафандър е дори по-непохватна от тази на дете, часовникът е трябвало да се закрепи на нещо наистина просто. Така се ражда каишката на NASA.
Дейв Скот с часовник Bulova Lunar Pilot (резервен часовник за неговия Omega Speedmaster).
В нашата страна например марката JVD ги предлага на детски часовници:
Според легендата каишката Tropic е създадена през 60-те години на миналия век като първата в историята каучукова/гумена каишка за часовник. Тя е била предназначена да служи като алтернатива на металните гривни на часовниците за гмуркане, които са имали нужда от малко "олекотяване".
Източник: gearpatrol.com
Каишката Tropic е лесно разпознаваема - тя има характерна "кошнична" шарка с множество перфорации (за дишане).
Казват, че идеалната каишка за лятото е изработена от силикон (тя е най-подходяща за спорт и вода), но опитвали ли сте лекотата и дишането на каишка тип Perlon, изработена от найлонова оплетка?
Източник: monochromewatches.com
Предимството на перлона е, че можете да го напаснете идеално на китката си. Буквално. Това е така, защото Perlon няма традиционните дупки и дръжката на катарамата се вкопава директно в тъканта на каишката. Това е особено удобно, когато ръката ви започне леко да се подува в летните горещини, но отново не толкова, че да се налага да премествате каишката с цяла една дупка. Изглежда по-елегантно от текстилна каишка НАТО, но по-небрежно от класическа кожена каишка. Идеална е за лятна почивка.
Подобно на каишката Perlon, така наречената каишка Sailcloth направо зове за лятна почивка.
Тя също е изработена от найлон (който е здрав и изсъхва бързо, когато е мокър), но за разлика от Perlon е много по-дебела и здрава, с по-плътна консистенция и подплата (обикновено кожена).
Краят на статията заслужава десерт. Искате ли вафла? ;)
Дори и без моето въведение, няма да е трудно да се досетите откъде идва прозвището. Структурата просто и ясно наподобява вафла. Този тип стана известен от гмуркачите на Seiko през 70-те години (Seiko 6105) и все още се изработва от водоустойчиви материали като силикон или гума.
Вафлената каишка дебютира при Seiko 6105 Diver, носен от войниците във Виетнам, които се нуждаели от особено водоустойчив и удобен часовник във влажната джунгла. Когато ветераните се завръщат в САЩ след войната, часовниците им тръгват с тях и така популярността на "военния" Seiko 6105 с вафлена каишка в цивилните среди бързо нараства.