Класически мъжкиМъжки
Класически дамскиДамски
Умни часовнициSmart
Марки
Други
Етикети: За марката | Huawei | Умни
28.11.2024 | 6 MIN
С първоначален капитал от по-малко от 5000 лв. Huawei успя да се превърне в номер едно в областта на телекомуникационните технологии, в номер две по продажби на смартфони и дори успя да стане един от най-продаваните смарт часовници. Но каква е историята на тази марка?
Важни етапи в развитието на Huawei:
Когато се каже Huawei, повечето от населението вероятно се сеща за техните телефони или смарт часовници. Но истината е, че първоначалният им бизнес план е бил нещо съвсем различно и може да се каже, че това е основният им фокус и до днес - телекомуникационните мрежи. Huawei е една от най-добрите телекомуникационни мрежи днес и трудно ще намерите оператор в Европа, който да не си е партнирал с тази китайска компания.
В същото време Huawei е на стойност над 100 млрд. щатски долара и развива дейност в 170 държави.
Интересно е, че Huawei е компания, която е почти изцяло собственост на служители: 1,42% са собственост на основателя Рен Женгфей, а останалите акции са притежание на повече от 60 000 служители.
Въпреки че днес е огромна компания, почти е трудно да се повярва колко скромно е било нейното начало. Основателят Рен Джънфей е израснал в малко село в много бедно семейство с двама учители. След дълги години в армията, където Рен стига до офицерска длъжност, той решава да започне работа в Huawei през 1987 г., когато е на 44 години. Това не е било нещо величествено - компанията е била базирана в апартамент в Шънджън, Китай, и е имала капитал от малко под 5000 лв..
Една голяма промяна на китайския пазар играе в полза на тази компания - от 1988 г. е разрешено създаването на частни китайски компании. Макар това да им позволяваше да имат сравнително свободна ръка, те нямаха никакъв опит как всъщност се развива бизнесът на една такава частна компания.
Първоначално дружеството се издържало от препродажба на телефонни централи, произведени в Хонконг. Когато компанията започва да се справя добре, хонконгската фирма прекратява сътрудничеството си с нея, което буквално принуждава Huawei да предприеме решаващата стъпка за разработване на собствен комуникационен продукт (наречен телефонна централа).
Въпреки че започват с по-малки телефонни централи, например за хотели (едно такова устройство има 40 изхода), те си проправят път до най-голямата телефонна централа в цял Китай с 2000 изхода. Тя се нарича C&C08 (City & Countryside 08).
След 10 години бизнес само в Китай, Huawei буквално навлиза в световен мащаб. Започва със сътрудничество с оператор от Хонконг (който по това време не е под юрисдикцията на Китай, а на Великобритания) и ескалира до огромно сътрудничество с Vodafone. Те станаха буквално неуловими в изграждането на мрежи и в същото време имат споразумения за доставка с 45 от 50-те големи операторски групи по света. България не прави изключение.
Тъй като Huawei винаги е започвала да се конкурира с големи, постоянни конкуренти, често се е налагало да доставя продуктите си в труднодостъпни селски райони и постепенно да си проправя път към градовете (както в Китай, така и впоследствие по света). Доказателство за това, че работят на наистина труднодостъпни места, е фактът, че през 2007 г. покриват самия връх Еверест с мобилна мрежа.
Новата ера на Huawei е силен фокус върху 5G мрежата, която не само се простира отвъд скоростта на интернет в телефона ви, но и достига до различни индустрии като управление на автономни превозни средства, трактори, виртуална реалност и др. Всъщност скоростта на предаване на данни носи изцяло нови възможности. Huawei дори се превърна в компанията с най-много договори за 5G.
Huawei се разраства наистина бързо, но основателят Рен Джънфей не подценява нищо. Около 2000 г. основателят започва да черпи много вдъхновение от чуждестранни компании (като IBM) и изцяло променя това, което прави.
Той плащал на консултанти от западни държави, чието почасово заплащане излизало на същата сума като месечната му заплата. За да може компанията да се развива устойчиво, те знаели, че трябва да преструктурират управлението си. Очевидно този ход се е отплатил.
Това вероятно е бил въпрос, който в Huawei са чували често в началото на хилядолетието. Въпросът се превърна в отговор през 2004 г., когато китайската компания представи първия си мобилен телефон - C300. Но по-ключовата година беше 2009 г., когато Huawei представи първото си устройство с Android - U8230.
Huawei U8230. Източник: dinside.dagbladet.no
Те наистина процъфтяват на пазара на смартфони, което ескалира в създаването на дъщерното дружество Honor с фокус върху по-младите клиенти. Година по-късно, през 2015 г., Huawei представи и първия си умен часовник - Huawei Watch. За първи смартчасовник това изобщо не беше лош опит. Той работеше с операционната система WearOS, имаше сапфирено стъкло, стоманен корпус, музикален плейър или сензор за сърдечен ритъм.
Оттогава насам Huawei е пуснала както много мобилни телефони, така и доста смарт часовници.
Историята на марката Huawei вървеше почти като по часовник, докато в края на 2018 г. правителството на САЩ прие закон, който не позволява на федералното правителство и неговите агенции да правят бизнес с Huawei. Целият спор възникна заради подозренията за шпионаж и сътрудничеството на Huawei с китайското разузнаване. Като се има предвид, че Huawei е лидер в областта на 5G технологиите, това беше драстична стъпка.
Но най-големият удар дойде на 20 май 2019 г., когато Huawei беше включена в черния списък, което забранява на американските компании да работят с Huawei. Това беше удар за Huawei, тъй като те са купували процесори (Intel), мобилни чипсети (Qualcomm) или Bluetooth и Wi-Fi чипове от американски компании.
Загубата на сътрудничеството с американската компания Google беше много болезнена. Тя означаваше, че те вече не могат да достигнат до операционната система Android, включително приложения като Google Maps, Mail, YouTube и др. Парадоксът е, че тази промяна не засегна американските потребители (телефоните на Huawei не се продаваха и не се продават в САЩ), а главно европейските.
Повече или по-малко веднага след това Huawei излезе с новата си операционна система HarmonyOS, разработена от HiSilicon (собственост на Huawei). Засега обаче те трябва да се заобикалят с изтегляне на приложения (тъй като нямат достъп до Google Play), което отблъсква много потребители.
Що се отнася до обвиненията на Huawei в шпионаж, те никога не са били потвърдени на 100%. Но то определено е засегнало Huawei във финансово отношение. Дали се доверявате на марката Huawei, или не, зависи от вас. Но много хора застават зад схващането, че ако трябва да доверят данните си на някого, е по-вероятно да предпочетат западни компании.
Ограниченията от страна на САЩ принудиха Huawei да продаде дъщерното си дружество Honor през 2020 г. Както е правила в миналото, тя се опитва да се измъкне и от този случай. През 2024 г. те отбелязват най-високия си ръст на приходите от 4 години насам - 9,63%. Най-лошата година вероятно е била 2021 г., когато продажбите им са спаднали с почти една трета.
Те се справят доста добре в сегмента на смартчасовниците, тъй като през последните 6 години (2018-2024 г.) са продавали средно около 10% от всички смартчасовници в света.
Източници: